I denne artikkelen viser vi deg steg-for-steg hvordan du oppretter og publiserer hytter i UT-admin.
Alle godkjente bidragsytere/organisasjoner har mulighet til å opprette hytter. Hvis du får opp hytte-ikonet i UT-admin har brukeren din tilgang.
Opprettelse av hytter — kort oppsummert
Nedenfor følger en kort oppsummering av hvordan du oppretter hytter. Videre i artikkelen kan du se steg-for-steg forklaringer med bilder.
Obligatoriske steg er markert med *
0) Dobbeltsjekk om Hytten finnes fra før — vi ønsker ikke duplikater
1) Opprett en ny hytte fra UT-admin*
2) Plasser hytten på kartet*
3) Fyll inn informasjon om fasiliteter og hvem hytten passer for*
4) Angi tilgjengelighet for funksjonsnedsatte og fyll inn eventuelle tilgjengelighetskriterier og beskrivelse
5) Fyll ut informasjon om adkomst*
- Mulige fremkomstmiddel
- Adkomstbeskrivelse for sommer og vinter
6) Fyll inn informasjon om booking*
7) Fyll ut informasjon om åpningstider og nøkkel*
8) Legg til nettadresse til video av hytten
9) Legg til relevante lenker (booking-link skal ikke hit)
10) Verifiser at koordinater og høyde stemmer*
11) Legg til anbefalte turforslag for ruter i nærheten
12) Legg til anbefalte turmål og steder i nærheten
13) Legg til ruter til/fra hytten
14) Legg til en beskrivelse av hytten*
- Del beskrivelsen inn i følgende avsnitt: Introduksjon, Beliggenhet, Rom, Ustyr, Vann, Hund, Naturvern, Bestillingen og betaling, Medlemskap, Aktiviteter og Historie
15) Legg til bilde(r) av hytten — minst ett bilde, helst flere*
- Oppdaterte bilder av fasiliteter, rom, uteområde etc
16) Gjennomgå og publiser hytten*
Opprettelse av hytter — steg-for-steg forklaring med bilder:
Se hytten brukt i dette eksempelet her: https://ut.no/hytte/101097025/ (Damslett)
0. Forberedelser — før du begynner:
a) Logg inn på UT-admin
Logg inn med brukernavn og passord her: https://admin.ut.no/
Glemt passord? Få nytt passord ved å klikke på «glemt passord» på innloggingsvinduet.
1. Opprett en ny Hytte
a) Fra UT-admin klikker du på «Hytter»
Hvis du ikke får opp «Hytter» som et alternativ kan du sende en e-post til post@ut.no og be om tilgang.
b) Klikk på «opprett ny hytte» øverst i høyre hjørne og fyll inn navn og eier av hytten
Navn: Navnet til hytten — kun egennavn
Eier: Organisasjonen/foreningen din — hvis du ikke eier eller er ansvarlig for drift av hytten skal du heller ikke publisere den
2. Plasser hytten på kartet
a) Gå til «Kart»-fanen og finn området til hytten på kartet.
Naviger deg rundt ved å klikke OG holde inne musepekeren samtidig som du drar deg rundt på kartet. Zoom inn/ut ved å scrolle inn/ut eller ved å bruke +/- tegnene i høyre hjørnet av kartet.
b) Klikk på «plasser markør» i høyre hjørne og plasser markøren så nøyaktig som mulig. Avslutt med å klikke «Lagre» eller «Publiser endringer» dersom hytten allerede er publisert
3. Gå til «informasjon»-fanen og fyll inn fasiliteter og hvem hytten passer for
Fasiliteter: Huk av for alle fasilitetene som finnes på hytten — velg alle som passer
Passer for: Huk av for alle gruppene hytten er tilrettelagt for — velg alle som passer
4. Angi tilgjengelighet for funksjonsnedsatte
Dette steget hoppes over dersom hytten ikke er tilrettelagt for funksjonsnedsatte.
God informasjon om tilgjengelighet er nødvendig for at personer med funksjonsnedsettelse kan vurdere om hytta passer deres behov og forutsetninger. Før du fyller ut denne seksjonen, må du lese Tilgjengelighet (for funksjonshemmede) - krav til informasjon
a) Huk av for alle «tilgjengelighetskriteriene» som passer. Les mer om hvordan du velger riktige tilgjengelighetskriterier her: https://hjelp.ut.no/hc/no/articles/4409784508690
c) Legg til utfyllende beskrivelse om hvordan hytten er tilrettelagt og annen relevant informasjon
d) Legg til bilder under «Bilder»-fanen som illustrerer hvordan hytten er tilrettelagt. Gjerne med gode bildebeskrivelser. Tag bildene med «tilgjengelighet» (viktig!).
5. Fyll ut informasjon om Adkomst
a) Under «tilgjengelig med» velger du alle adkomst mulighetene som passer for hytten
b) Fyll ut adkomst-beskrivelse for sommertid
Inkluder gjerne:
- Informasjon om mulige fremkomstmidler (sykkel, båt, bil, til fots o.l)
- En kort veibeskrivelse for de ulike fremkomstmidlene
c) Fyll ut adkomst-beskrivelse for vinterstid
Inkluder gjerne:
- Informasjon om mulige fremkomstmidler (sykkel, båt, bil, ski o.l)
- En kort veibeskrivelse for de ulike fremkomstmidlene
6. Fyll ut informasjon om Type hytte, betjeningsgrad og booking
a) Huk av for «DNT-hytte» hvis hytten er en DNT-hytte
b) Velg hyttas primære betjeningsgrad. Hvis betjeningsgraden endrer seg gjennom året angis dette under åpningstidene.
Betjent: Hytter som har betjening (ansatte og servering) hele året eller i sesong
Dagshytte: Hytter som er tilrettelagt for dagsbesøk, ikke overnatting
Nødbu: Hytter som kan brukes til overnatting i «nødsituasjoner»
Selvbetjent: Hytter som er selvbetjent, med proviantlager
Servering: Hytter som ikke tilbyr overnatting, kun servering
Stengt: Hytter som er stengt
Ubetjent: Hytter som er selvbetjent, uten proviant
Utleiehytte: Hytter som leies ut som hel enhet, uten proviant
c) Kan hytten forhåndsbestilles? Velg alternativet som passer:
Nei — hytta kan ikke bestilles på forhånd
Ja — hele eller deler av hytta må bestilles på forhånd
Delvis — hele eller deler av hytta kan bestilles på forhånd
b) Fyll inn lenke til forhåndsbestilling
Lenke til booking på nettsted eller på hyttbestilling.dnt.no
c) Fyll inn Visbook ID
Fylles kun ut hvis hytta er betjent og har egen bestilling / Visbook ID for selvbetjent del. Kun for DNT-hytter.
7. Fyll ut informasjon Åpningstider og nøkkel
a) Huk av for «Hytta er åpen hele året» dersom hytta er åpen og har samme betjeningsgrad hele året. Dersom hytta er stengt/utilgjengelig eller har ulik betjeningsgrad i perioder må dette spesifiseres nedenfor. Velg nøkkel.
b) Hvis hytten IKKE er åpen hele året — klikk på «Legg til periode» og spesifiser åpningstider, betjeningsgrad og nøkkel per periode.
8. Legg til Video av hytten
Ikke obligatorisk steg.
Finnes det en video som skildrer hytten på en god måte? Da kan det være nyttig å legge til denne.
Videoen vil bli vist først i bildekarusellen på UT.no.
Husk å bruke fullstendig nettadresse til videoen.
Eksempel på hvordan videoer vises på turforslag, hytter o.l:
https://ut.no/hytte/10545/patchellhytta
9. Legg til relevante Lenker
Ikke obligatorisk steg.
a) Legg til relevante lenker til mer informasjon om hytten. Fyll ut tittel, type og nettadresse.
Eksempler på lenker som kan være relevant:
- Restauranter i nærheten eller på stedet
- Aktiviteter i nærheten eller på stedet
- Hyttens hjemmeside
- Hyttens sosiale kanaler — instagram, facebook o.l
Booking-lenke legges til under «Booking» — ikke her.
Eksempel på relevante lenker fra turforslag til Flatbrehytta
For å redigere og fjerne lenker scroller du deg bortover kolonnene ved å bruke styreflaten til PC, Macen eller datamusen. Klikk på søppelbøtten for å slette. For å legge til lenke klikker du på «Legg til lenke» og fyller inn nødvendig informasjon. Sorter lenkene ved å dra og slippe de på plass.
10. Verifiser at Koordinater og høyde stemmer
Når du plasserer markøren under «Kart» vil koordinatene fylles inn automatisk. I dette steget kan du legge inn og/eller endre koordinatene til hytten.
Koordinatene er i formatet EU89 Geografiske grader (Lat/Lon) og skrives så detaljerte som mulig med komma, eksempelvis 59,9679213423689.
Hyttens høyde over havet blir automatisk beregnet basert på koordinatene. Dersom høyden er feil kan den manuelt justere ved å skrive inn riktig høyde (moh.) her.
11. Legg til anbefalte turforslag, steder og ruter i nærheten under «Anbefalt»-fanen
Søk opp og velg turforslag, turmål/steder og ruter til/fra hytta.
Hvis hytten er en del av en SignaTUR eller bør denne også søkes opp og legges til.
Tips 1: Hvis du er usikker på hvilke turforslag som finnes i nærheten kan du gå til https://ut.no/kart, søke opp området til hytten og filtrere på «turforslag» og «Turmål». Da får du opp innhold i nærheten.
Tips 2: Søk på navnet på hytta — spesielt relevant under Ruter til/fra hytta
13. Legg til en beskrivelse for hytten
Skriv en innbydende og informativ beskrivelse av hytten, dens muligheter og fasiliteter.
Del beskrivelsen inn i avsnitt. Bruk «mellomtittel» og «undertittel» i teksten for å holde det ryddig og lesbart.
Anbefalte avsnitt/emner:
Introduksjon:
Start med en innbydende og beskrivende setning om hytta som vekker leserens oppmerksomhet. Hvorfor skal man besøke denne hytta? Den første setningen er informasjon som kommer opp i Google søk og ved posting av lenken på Facebook
Beliggenhet:
Beskriv beliggenheten til hytten
Rom:
Hvordan ser rommene ut? Vis gjerne plantegning fra RoomSketcher hvis mulig.
Utstyr:
Hvilket utstyr finnes på hytten, og hva bør turgåere ta med seg selv?
Vann:
Hvor kan besøkende finne vann?
Hund:
Hvordan er hytten tilrettelagt for hund?
Naturvern:
Noe besøkende bør være ekstra oppmerksom på?
Bestilling og betaling:
Hvordan bestiller man hytten? Og hvordan betale?
DNT – medlemskap:
Trenger man DNT-medlemskap for å besøke hytten? Hvilke fordeler gir evt dette?
Aktiviteter:
Anbefalte aktiviteter i område?
Historie og annet:
Noe nevneverdig om historien til hytten?
Se beskrivelsen av Damslett her
14. Legg til Bilde(r) av hytten
Alle hytter skal ha bilder. Husk at du må ha tillatelse til å bruke bildet før du laster det opp på UT. Bilder fra Google kan altså ikke brukes fritt.
Bildene er det første som møter brukeren, og spiller en sentral rolle i hvordan hytten blir vurdert.
a) Klikk på «Bilder»-fanen i topp-menyen. Deretter klikker du på «last opp bilder» eller «last opp flere bilder» lengre ned, og velger opp til syv bilder samtidig dra datamaskinen din.
Tips til nyttige hytte-bilder:
- Bilder av fasiliteter — kjøkkenutstyr, hundebur/rom, strømuttak, teltplass, vedovn o.l
- Bilder av rom og uteområde — fellesareal, soveplasser, toalett, vedbod o.l
- Bilder som illustrerer annen informasjon i hytte-beskrivelse
- Bilder som viser dagens forhold (oppdaterte bilder)
- Planløsning
Hvis du ikke har lastet opp noen bilder til turforslaget tidligere vil vinduet se slik ut
b) Deretter klikker du på «velg bilde» og velger bildene du vil laste opp. Du kan også dra bildene dine inn i vinduet. Maks fem bilder om gangen er anbefalt for at programmet ikke skal bli overbelastet.
c) Fyll ut obligatorisk informasjon om bildene. De med stjerne er obligatorisk og må fylles ut for at bildet skal publiseres på UT. Husk å trykke «Lagre» i høyre hjørne når du er ferdig.
Fotograf*: Navnet til fotografen (obligatorisk)
Beskrivelse*: Hva viser bildet? Skriv inn en passende beskrivelse (vises under bildet)(obligatorisk)
Alt-tekst*: Hva er motivet? Skriv inn det du faktisk ser på bildet. Alternativ tekst er ikke synlig på UT, men leses opp av skjermlesere for personer som ikke kan se bildene. (obligatorisk)
Tags: Relevant hvis turen er «Godt tilgjengelig» — da legger du til taggen som heter «Tilgjengelighet»
E-post: E-post til fotograf for sporing (ikke obligatorisk)
Publiser: Må hukes av for at bildet skal publiseres (ellers forblir det som kladd og vises ikke på UT (obligatorisk)
Obligatorisk informasjon er markert med rødt
Tips: Generer alt-tekst automatisk ved å klikke på «generer»-knappen til høyre for Alt-tekst-boksen
d) Klikk «Lagre» i høyre hjørne når all obligatorisk informasjon på alle opplastede bilder er fylt ut. Det er ikke mulig å lagre dersom obligatorisk informasjon ikke er utfylt på alle opplastede bilder.
Når bilder står under «publisert» med en grønn sirkel i sidepanelet vil de være synlig på UT. Bilder under «kladd» mangler obligatorisk informasjonen og vil ikke være synlig på UT.
For å endre rekkefølgen på bilder trykker du først på «minimer alle» for å deretter å dra og slippe bildet i den rekkefølgen du ønsker:
15. Gjennomgå og publiser hytten
a) Klikk «Publiser» i høyre hjørne
b) Verifiser at alt ser bra ut på den publiserte versjonen ved å klikke på «se hytten på ut.no»
c) Dobbeltsjekk posisjon og se over informasjonen
d) Når du er fornøyd er du ferdig :)
Ofte stilte spørsmål:
1) Hvem kan publisere hytter på UT?
Alle godkjente bidragsytere/organisasjoner kan publisere hytter på UT. Hvis brukeren din mangler tilgang kan du sende en e-post til post@ut.no og be om dette.
2) Er det mulig å registrere SjekkUT-besøk på hytter?
Ja, det er mulig å sjekke inn på turmål, steder og hytter. Ikke ruter eller turforslag.