I denne artikkelen viser vi deg steg-for-steg hvordan du oppretter og publiserer hytter i UT-admin.
Alle godkjente bidragsytere/organisasjoner har mulighet til å opprette hytter. Hvis du får opp hytte-ikonet i UT-admin har brukeren din tilgang.
Opprettelse av hytter — kort oppsummert
Nedenfor følger en kort oppsummering av hvordan du oppretter hytter. Videre i artikkelen kan du se steg-for-steg forklaringer med bilder.
Obligatoriske steg er markert med *
1) Opprett en ny hytte fra UT-admin*
2) Plasser hytten på kartet*
3) Fyll inn informasjon om fasiliteter og hvem hytten passer for*
4) Angi tilgjengelighet for funksjonsnedsatte og fyll inn eventuelle tilgjengelighetskriterier og beskrivelse
5) Fyll ut informasjon om adkomst*
- Mulige fremkomstmiddel
- Adkomstbeskrivelse for sommer og vinter
6) Fyll inn informasjon om booking*
7) Fyll ut informasjon om åpningstider og nøkkel*
8) Legg til nettadresse til video av hytten
9) Legg til relevante lenker (booking-link skal ikke hit)
10) Verifiser at koordinater og høyde stemmer*
11) Legg til anbefalte turforslag for ruter i nærheten
12) Legg til anbefalte turmål og steder i nærheten
13) Legg til ruter til/fra hytten
14) Legg til en beskrivelse av hytten*
- Del beskrivelsen inn i følgende avsnitt: Introduksjon, Beliggenhet, Rom, Ustyr, Vann, Hund, Naturvern, Bestillingen og betaling, Medlemskap, Aktiviteter og Historie
15) Legg til bilde(r) av hytten — minst ett bilde, helst flere*
- Oppdaterte bilder av fasiliteter, rom, uteområde etc
16) Gjennomgå og publiser hytten*
Opprettelse av hytter — steg-for-steg forklaring med bilder:
Se hytten brukt i dette eksempelet her: https://ut.no/hytte/10648
0. Forberedelser — før du begynner:
a) Logg inn på UT-admin
Logg inn med brukernavn og passord her: https://admin.ut.no/
Glemt passord? Få nytt passord ved å klikke på «glemt passord» på innloggingsvinduet.
1. Opprett en ny Hytte
a) Fra UT-admin klikker du på «Hytter»
Hvis du ikke får opp «Hytter» som et alternativ kan du sende en e-post til post@ut.no og be om tilgang.
b) Klikk på «opprett ny hytte» øverst i høyre hjørne og fyll inn navn og eier av hytten
Navn: Navnet til hytten — vær konkret
Eier: Organisasjonen/foreningen din — hvis du ikke eier eller er ansvarlig for drift av hytten skal du heller ikke publisere den
2. Plasser hytten på kartet
a) Gå til «Kart»-fanen og finn området til hytten på kartet.
Naviger deg rundt ved å klikke OG holde inne musepekeren samtidig som du drar deg rundt på kartet. Zoom inn/ut ved å scrolle inn/ut eller ved å bruke +/- tegnene i høyre hjørnet av kartet.
b) Klikk på «plasser markør» i høyre hjørne og plasser markøren så nøyaktig som mulig. Avlutt med å klikke «Lagre».
3. Fyll inn fasiliteter og hvem hytten passer for
Fasiliteter: Velg alle fasilitetene som finnes på hytten — velg alle som passer
Passer for: Velg alle gruppene hytten er tilrettelagt for — velg alle som passer
4. Angi tilgjengelighet for funksjonsnedsatte
Dette steget er kun relevant dersom hytten er kartlagt og beskrevet, og spesielt tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.
a) Huk av for «Tilgjengelighet kartlagt og beskrevet» hvis hytten er kartlagt og beskrevet
b) Velg alle «tilgjengelighetskriteriene» som passer. Les mer om hvordan du velger riktige tilgjengelighetskriterier her: https://hjelp.ut.no/hc/no/articles/4409784508690
c) Legg til utfyllende beskrivelse om hvordan hytten er tilrettelagt og annen relevant informasjon
d) Legg til bilder under «Bilder»-fanen som illustrerer hvordan hytten er tilrettelagt. Gjerne med gode bildebeskrivelser.
Vetåbua, som er brukt som eksempel, er ikke tilrettelagt for funksjonsnedsatte og dette feltet forblir derfor stående tomt. Få inspirasjon til beskrivelse og bilder ved å sjekke ut andre tilrettelagte hytter på UT ved å klikke her.
5. Fyll ut informasjon om Adkomst
a) Under «tilgjengelig med» velger du alle adkomst mulighetene som passer for hytten
b) Fyll ut adkomst-beskrivelse for sommertid
Inkluder gjerne:
- Informasjon om mulige fremkomstmidler (sykkel, båt, bil, til fots o.l)
- En kort veibeskrivelse for de ulike fremkomstmidlene
c) Fyll ut adkomst-beskrivelse for vinterstid
Inkluder gjerne:
- Informasjon om mulige fremkomstmidler (sykkel, båt, bil, ski o.l)
- En kort veibeskrivelse for de ulike fremkomstmidlene
6. Fyll ut informasjon om Booking
a) Kan hytten forhåndsbestilles? Velg alternativet som passer
Ja — hytten og alle dens rom må forhåndbestilles: Velg dette alternativet dersom alle rom/hytten må bestilles på forhånd — ingen drop-in
Nei — hytten og dens rom kan ikke forhåndbestilles: Velg dette alternativet dersom ingen rom/hytten kan bestilles på forhånd — kun drop-in
Delvis — hytten og noen av dens rom kan forhåndsbestilles: Velg dette alternativet dersom noen rom/hytten kan bestille på forhånd — mulighet for drop-in
b) Fyll inn lenke til forhåndsbestilling
Lenke til booking på nettsted eller på hyttbestilling.dnt.no
c) Fyll inn Visbook ID
Fyll kun ut hvis hytta er betjent og har egen bestilling / Visbook ID for selvbetjent del. Kun for DNT-hytter.
7. Fyll ut informasjon Åpningstider og nøkkel
a) Huk av for «Hytta er åpen hele året» dersom hytta er åpen og har samme betjeningsgrad hele året. Dersom hytta er stengt/utilgjengelig eller har ulik betjeningsgrad i perioder må dette spesifiseres nedenfor.
b) Hvis hytten IKKE er åpen hele året — klikk på «Legg til periode» og spesifiser åpningstider og nøkkel per periode
8. Legg til Video av hytten
Ikke obligatorisk steg.
Finnes det en video som skildrer hytten på en god måte? Da kan det være nyttig å legge til denne.
Videoen vil bli vist først i bildekarusellen på UT.no.
Husk å bruke fullstendig nettadresse til videoen.
Eksempel på hvordan videoer vises på turforslag, hytter o.l:
https://ut.no/hytte/10545/patchellhytta
9. Legg til relevante Lenker
Ikke obligatorisk steg.
a) Legg til relevante lenker til mer informasjon om turen. Fyll ut tittel, type og nettadresse.
Eksempler på lenker som kan være relevant:
- Restauranter i nærheten eller på stedet
- Aktiviteter i nærheten eller på stedet
- Hyttens hjemmeside
- Hyttens sosiale kanaler — instagram, facebook o.l
Booking-lenke legges til under «Booking» — ikke her.
Eksempel på relevante lenker fra turforslag til Flatbrehytta
10. Verifiser at Koordinater og høyde stemmer
Når du plasserer markøren under «Kart» vil koordinatene fylles inn automatisk. I dette steget kan du legge inn og/eller endre koordinatene til turmålet.
Koordinatene er i formatet EU89 Geografiske grader (Lat/Lon) og skrives så detaljerte som mulig med komma, eksempelvis 59,9679213423689.
Hyttens høyde over havet blir automatisk beregnet basert på koordinatene. Dersom høyden er feil kan den manuelt justere ved å skrive inn riktig høyde (moh.)
11. Legg til anbefalte turforslag og ruter i nærheten
Søk opp og velg turforslag i nærheten av hytten. Hvis du er usikker på hvilke turforslag som finnes i nærheten kan du gå til https://ut.no/kart, søke opp området til hytten og filtrere på «turforslag» i venstre sidepanel. Da får du opp turforslag i nærheten.
Hvis hytten er en del av en SignaTUR bør denne også søkes opp og legges til.
12. Legg til anbefalte turmål og steder i nærheten
Søk opp og velg turmål og steder i nærheten av hytten. Hvis du er usikker på hvilke turmål som finnes i nærheten kan du gå til https://ut.no/kart, søke opp området til hytten og filtrere på «turmål og steder» i venstre sidepanel. Da får du opp turmål i nærheten.
13. Legg til Ruter til/fra hytta
Søk opp og velg ruter til/fra hytten. Hvis du er usikker på hvilke ruter som går til/fra hytten kan du gå til https://ut.no/kart på desktop og klikke på rutene rundt hytten. Hvis ruten har en tilhørende rutebeskrivelse vil dette dukke opp når klikker på eller hovrer over ruten med musepekeren.
14. Legg til en beskrivelse for hytten
Skriv en innbydende og informativ beskrivelse av hytten, dens muligheter og fasiliteter.
Del beskrivelsen inn i avsnitt. Bruk «mellomtittel» og «undertittel» i teksten for å holde det ryddig og lesbart.
Anbefalte avsnitt/emner:
Introduksjon:
Start med en innbydende og beskrivende setning om hytta som vekker leserens oppmerksomhet. Hvorfor skal man besøke denne hytta? Den første setningen er informasjon som kommer opp i Google søk og ved posting av lenken på Facebook
Beliggenhet:
Beskriv beliggenheten til hytten
Rom:
Hvordan ser rommene ut? Vis gjerne plantegning fra RoomSketcher hvis mulig.
Utstyr:
Hvilket utstyr finnes på hytten, og hva bør turgåere ta med seg selv?
Vann:
Hvor kan besøkende finne vann?
Hund:
Hvordan er hytten tilrettelagt for hund?
Naturvern:
Noe besøkende bør være ekstra oppmerksom på?
Bestilling og betaling:
Hvordan bestiller man hytten? Og hvordan betale?
DNT – medlemskap:
Trenger man DNT-medlemskap for å besøke hytten? Hvilke fordeler gir evt dette?
Aktiviteter:
Anbefalte aktiviteter i område?
Historie og annet:
Noe nevneverdig om historien til hytten?
14. Legg til Bilde(r) av hytten
Alle hytter skal ha bilder. Husk at du må ha tillatelse til å bruke bildet før du laster det opp på UT. Bilder fra Google kan altså ikke brukes fritt.
Bildene er det første som møter brukeren, og spiller en sentral rolle i hvordan hytten blir vurdert.
a) Klikk på «Bilder»-fanen i topp-menyen. Deretter klikker du på «last opp nytt bilde» og velger et bilde fra datamaskinen din.
Tips til nyttige hytte-bilder:
- Bilder av fasiliteter — kjøkkenutstyr, hundebur/rom, strømuttak, teltplass, vedovn o.l
- Bilder av rom og uteområde — fellesareal, soveplasser, toalett, vedbod o.l
- Bilder som illustrerer annen informasjon i hytte-beskrivelse
- Bilder som viser dagens forhold (oppdaterte bilder)
Du må laste opp ett og ett bilde og fylle ut obligatorisk informasjon per bilde. Du kan endre rekkefølgen på bildene ved å dra bildene fram og tilbake. Det første bildet blir turens hovedbilde og bør derfor gi et godt og riktig inntrykk av turen.
Fyll ut obligatorisk informasjon om bildet. Punktene med stjerne er obligatorisk og må fylles ut for at bildet skal vises på UT. Når alle bildene er lastet opp klikker du «lagre».
Fotograf*: Navnet til fotografen (obligatorisk)
Beskrivelse*: Hva viser bildet? Skriv inn en passende beskrivelse (vises under bildet)
Alt-tekst: Hva er motivet? Skriv inn det du faktisk ser på bildet. Alternativ tekst er ikke synlig på UT, men leses opp av skjermlesere for personer som ikke kan se bildene.
Tags: Skal kun brukes hvis hytten er kartlagt og tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse. Hvis bildet viser hvordan hytten er tilrettelagt skriver du inn tagen «Tilgjengelighet». Da vises ikke bildet i hovedkarusellen, men i egen bildevisning.
E-post: E-post til fotograf for sporing
Kan brukes fritt: Huk av hvis bildet kan brukes fritt på tvers av UT og DNT sine kanaler
Vis på UT.no*: Huk av hvis bildet skal vises på UT — må hukes av for at bildet skal vises
Bilder med rød trekant mangler obligatorisk informasjon og vil ikke vises på UT.
15. Gjennomgå og publiser hytten
a) Klikk «Publiser» i høyre hjørne
b) Verifiser at alt ser bra ut på den publiserte versjonen ved å klikke på «se hytten på ut.no»
c) Dobbeltsjekk posisjon og se over informasjonen
d) Når du er fornøyd er du ferdig :)
Ofte stilte spørsmål:
1) Hvem kan publisere hytter på UT?
Alle godkjente bidragsytere/organisasjoner kan publisere hytter på UT. Hvis brukeren din mangler tilgang kan du sende en e-post til post@ut.no og be om dette.
2) Er det mulig å registrere SjekkUT-besøk på hytter?
Ja, det er mulig å sjekke inn på turmål, steder og hytter. Ikke ruter eller turforslag.