Innholdet er gullet på UT og vi er avhengig av kvalitetsinnhold i alle ledd for å beholde posisjonen vår som Norges største turplanlegger. Men hva mener vi egentlig med kvalitetssinnhold? Her er en veileder.
På UT gjelder prinsippet kvalitet over kvantitet — heller ét godt turforslag enn fem helt ok.
Kvalitetssinnhold kjennetegnet ofte ved:
1) Presise og informative beskrivelser
Gode beskrivelser inneholder nødvendig og relevant informasjon. De kommuniserer det turgåeren trenger å vite, og dropper det som er overflødig. Spør deg selv; er det mulig for en som ikke kjenner området å gjennomføre turen trygt og på en god måte? Hvis svaret er ja har du lyktes bra.
2) Inspirerende og informerende bilder i god oppløsning
Bilder selger! Og sier mer enn 1000 ord. På UT skiller vi mellom to typer bilder. Bilder som inspirerer (tiltrekker turgåere) og bilder som informerer (trygger turgåere). Begge er viktige. De inspirerende bildene bør ligge først i bildekarusellen.
3) Riktig og oppdatert informasjon
Informasjon og bilder i alt innhold bør være up to date. Sørg for gode rutiner for å vedlikeholde innholdet deres. En god tommelfinger-regel er å minst oppdatere innholdet før vær høysesong — det vil si sommerturer før sommerferien, vinterturer før vinteren — også videre.
3.1) Tidsbruk og gradering etter nasjonale standarder
På UT skal innholdet (ruter og turforslag) følge nasjonale standarder for gradering og tidsbruk. Ikke vurder tidsbruk eller gradering etter egne evner.
Veiledning for skiturer — se side 52 i Merkehåndboka
Veiledning for fotturer — se side 51 i Merkehåndboka
Skjermbilde av «Gradering fotturer» hentet fra Merkehåndboken
3.2) Adkomstbeskrivelser for aktuelle fremkomstmidler
Like viktig som turbeskrivelsen, er hvordan turfolket kan komme seg til startpunktet. Inkluder gjerne informasjon om mulig fremkomstmidler, gjerne også størrelse på parkeringsplass, hvorvidt det koster penger o.l.
3.3) Presis kartpin, karstpor og riktig turretning
Mange turgåere lener seg på kartsporet og kartpinnen markert i UT-kartet. Her er det veldig viktig å være presis, slik vi ikke sender turfolket på villspor eller setter de i fare. Bruk heller 10 minutter ekstra og sørg for at kartet er riktig. Riktig turretning må også velges for at turen skal få riktig lengde (beregnes automatisk basert på kartspor og valgt turretning).
4) Innhold relevant for én eller flere av UT-målgruppene
Når du legger ut innhold på UT, for eksempel et turforslag, er det lurt å ha UT-målgruppene i bakhodet. Hvis innholdet treffer en eller flere av målgruppene vil det oppfattes som verdifullt av brukerne. Hvis innholdet ikke treffer noen av målgruppene kan det heller droppes.
Veiledende UT-målgrupper er:
- Barnefamilier
- Ungdom og (unge) voksne
- Eldre
- Personer med funksjonsnedsettelse
- Fjellsportinteresserte og spesielt friluftinteresserte
- Inaktive og ikke‐aktive friluftsmennesker
- Natur og miljø (hensyntas i alt vi gjør)