Denne guiden er ment som en veileder til rekruttering og administrering av frivillige til UT-arbeid for DNTs medlemsforeninger, turlag og lokallag. Guiden er ikke en fasit, heller en veileder med flere gode tips og råd.
Guiden er utarbeidet av UT-redaksjonen i samarbeid med medlemsforeninger.
1) Hva gjør en UT-frivillig
2) Roller i UT-arbeidet og typer UT-frivillige
3) Rekruttering av UT-frivillige
4) Administrering av UT-frivillige
5) Hjelp til å komme i gang
1) Hva gjør en UT-frivillig
En UT-frivillig kan gjøre mye forskjellig — alt fra å ha et spesifikt ansvar på UT, til å ha alt strategisk og operasjonelt ansvar for UT-arbeidet til en forening eller et turlag. Typiske oppgaver tildelt UT-frivillige er:
- Vedlikehold av hytter og hyttebeskrivelser i UT-admin
- Sørge for oppdaterte ruter og rutebeskrivelser i turrutebasen til Kartverket og i UT-admin
- Opprettelse av nye turforslag og turmål i et spesifikt område, eller tilknyttet en spesifikk kategori (topptur på ski, padletur, fottur e.l)
- Skaffer nytt materiale i form av oppdaterte GPX-spor, bilder og informasjon om hytter, ruter og turer (gjør nødvendigvis ikke den digitale delen av jobben)
- Kvalitetssikre eksiterende innhold
- Opprette lister og lokale SjekkUT-konkurranser
Hva deres UT-frivillige skal gjøre avhenger altså av deres behov. Mindre foreninger og turlag med begrenset antall ansatt-ressurser har trolig større behov for frivillige som jobber helhetlig og kan ta et større ansvar. Store foreninger med flere ansatt-ressurser vil trolig ha større behov for UT-frivillige som dekker spesifikke ansvarsområder.
2) Roller i UT-arbeidet og typer UT-frivillige
Basert på DNTs medlemsforeningers behov har vi identifisert tre typer UT-roller (som kan fylles av både ansatte og UT-frivillige). Hvorvidt dere ønsker å navngi disse annerledes er opp til dere.
Et velykket UT-team består gjerne av:
- Minst én UT-ansvarlig
- En eller flere UT-ambassadører
- En eller flere UT-faddere
1) UT-ansvarlig
Passer for: Foreninger og turlag uten tilgjengelige ansatt-ressurser til UT-arbeid
En «UT-ansvarlig» er overordnet ansvarlig for UT-arbeidet i sin organisasjon. Personen har ansvar for:
- Rekruttering av eget UT-team
- Koordinering og oppfølging av UT-teamet og UT-arbeidet
En UT-ansvarlig jobber både strategisk og operasjonelt, og sørger blant annet for fremgang og kontinuitet i UT-arbeidet til sin forening/turlag. Personen bør ha god kjennskap til deres turområder og tilbud. Det bør være en person dere stoler på, da vedkommende blir tildelt mye ansvar.
En UT-ansvarlig i mindre områder trenger nødvendigvis ikke rekruttere flere til UT-teamet dersom vedkommende har kapasitet til å gjøre alt UT-arbeidet på egen hånd.
2) UT-ambassadør
Passer for: Alle foreninger og turlag som ønsker å styrke UT-arbeidet sitt, som allerede har ansatt-ressurser som fungerer som «UT-ansvarlig»
En UT-ambassadør jobber helhetlig med UT-arbeidet for sin organisasjon innenfor et eller flere ansvarsområder. UT-ambassadører gjør alt fra fysisk kartlegging, sporing og bildetakning i felt til digital publisering i UT-admin. En UT-ambassadør har ansvar for:
- Kvalitetssikring av eksiterende innhold (innenfor sitt ansvarsområde)
- Kartlegging og produksjon av nytt innhold (innenfor sitt ansvarsområde)
Det er opp til hver enkelt forening å bestemme hvordan de ønsker å «fordele» ansvaret for sitt UT-arbeid. Eksempler på ofte brukte ansvarsområder:
- Fordeling av ansvar basert på geografiske områder og turområder
- Fordeling av ansvar basert på turtype — topptur på ski, padleturer, fotturer, nærturer, hytte-til-hytte turer
- Fordeling av ansvar basert på ansvar i foreningen — hyttetilsyn for ansvar for turer til/fra/via sine hytter, ansvarlig for barnas turlag får ansvar for turboturer og barnevennlige turer osv
- Fordeling av ansvar basert på kategori — hytter, ruter og rutebeskrivelser, turforslag og turmål, lister og SjekkUT-konkurranser
En organisasjon har gjerne flere UT-ambassadører. Spesielt hvis organisasjonen har mange ruter, hytter, aktiviteter og store turområder. Denne rollen passer alt fra studenter og ungdommer til pensjonister med et digitalt teft.
En UT-ambassadører kan eksempelvis rekrutteres til å kvalitetssikre og produsere nærturer i deres turområder. En annen UT-ambassadør kan rekrutteres for å jobbe med produksjon av trygge toppturer på ski, og en annen kan rekrutteres for å jobbe med kvalitetssikring og vedlikehold av hyttene deres på UT.
UT-ambassadøren(e) har UT-ansvarlig som leder.
3) UT-fadder
Passer for: Alle foreninger og turlag som trenger hjelp med å skaffe nytt og oppdatert materiale fra felt
Det er et faktum at mange som ønsker å bidra med UT-arbeidet ikke ønsker å ta del i den digitale biten. Det er her UT-fadderene kommer inn.
En UT-fadder bistår organisasjonen med nytt materiale fra felt — eksempelvis nye og oppdaterte GPX-spor, bilder, video og annen nyttig informasjon om den aktuelle turen, hytten eller ruten. Ulikt fra en UT-ambassadør som jobber mer helhetlig, har ikke UT-fadderen tilgang til UT-admin. En UT-fadder har ansvar for:
- Skaffe nytt og oppdatert materiale fra felt (bilder, beskrivelser, GPX-spor e.l)
- Sende/gi dette til UT-ambassadører og UT-ansvarlig for videre publisering i UT-admin
En organisasjon har gjerne flere UT-faddere. Spesielt hvis organisasjonen har mange ruter, hytter, aktiviteter og store turområder. Denne rollen kan passe flere — men kanskje spesielt pensjonister med lav digital kompetanse. Rollen kan også passe friluftsentusiaster som liker å skape innhold i form av bilder og filmer, men ikke ønsker noe ansvar utover dette.
Likt som for UT-ambassadører kan det være lurt å skille mellom hva de ulike UT-fadderene tar ansvar for. Typiske ansvarsområder for UT-faddere er:
- Ansvar for én eller flere hytter — oppdaterer UT-teamet med ny informasjon og visuelt innhold fra hytten(e)
- Ansvar for én eller flere turer og ruter — oppdaterer UT-teamet med informasjon, GPX-spor og visuelt innhold fra turer og DNT-ruter
- Ansvar for å identifisere og produsere materiale til spesifikke typer turer — sender UT-teamet materiale (GPX-spor, turbeskrivelser, bilder m.m) til nye turforslag på UT (som UT-teamet selv legger inn i UT-admin)
En UT-fadder har UT-ansvarlig som leder.
3) Rekruttering av UT-frivillige
a) Tenk kvalitet over kvantitet
Noen viktige ting før du setter i gang:
Det er bedre med få motiverte og dedikerte UT-frivillige enn mange halvgode — alltid kvalitet over kvantitet på UT.
En bra UT-frivillig:
- Er til å stole på
- Har gode kommunikasjon- og samarbeidsegenskaper
- Evner å jobbe etter organisasjonens mål med UT — ikke etter egne interesser
- Har kapasitet til å ta på seg ansvaret som UT-frivillig over tid — ikke bare i dag
Bruk heller litt lengre tid på å finne de riktige folka, fremfor å rekruttere det første og det beste. En «dårlig» frivillig kan være svært tid- og ressurskrevende.
b) Hvor finner jeg UT-frivillige?
Dette varierer litt fra sted til sted. Men her er noen tips til hvor du potensielt kan finne UT-frivillige:
- Eget nettverk — kjenner du noen du tror kunne passet til en eller flere av rollene som UT-frivillig?
- Frivillige i organisasjonen — er det noen av de som allerede er frivillig i forbindelse med andre aktiviteter som har lyst og kapasitet til å være UT-frivillig i tillegg? Hør med turledere, hyttetilsyn om en av rollene kan være interessante
- Studentmiljøer — å være UT-frivillig er frivillig arbeid som kan krydre CVen til sultne studenter — hva med å undersøke interessen for dette på universiteter, høyskoler og/eller med studentorganisasjoner?
- Følgere på sosiale medier — hva med å undersøke om noen av deres ivrige følgere på sosiale medier kunne tenke seg å bidra inn i UT-arbeidet?
- Medlemmer — kanskje noen av medlemmene deres ønsker å bidra? Luft forslaget i et nyhetsbrev, årboken, kalendere e.l
- Support-innboksen — får dere tips om turforslag og ruter som burde opprettes eller oppdateres? Disse menneskene kan være aktuelle som UT-frivillige. Spør i vei.
- Samarbeidspartnere — kanskje har dere felles interesser med noen i kommunen, friluftsrådene eller noen av partnerene deres? Kanskje noen av disse er interessert i å bistå med innhold på UT i regi av deres organisasjon?
Kanaler for rekruttering av UT-frivillige — oppsummert:
- Nyhetsbrev
- I medlemsblad, kataloger
- Oppslagstavler på kontor, skoler, hytter
- Sosiale medier — organisk og betalt
- Frivillighet Norge — https://www.frivillighetnorge.no/
- Finn.no
- Egne nettsider, feks under «Ledige stillinger»
- Studentforeningers nettsider, sosiale kanaler e.l
- På UT — på egne turforslag eller via UTs sosiale kanaler (ta kontakt med UT-redaksjonen)
4) Administrering av UT-frivillige
a) Sørg for god opplæring
Alle UT-ansvarlige og UT-ambassadører som skal bidra med publisering og redigering av innhold i UT-admin må gjennomgå den obligatoriske opplæringsguiden.
Denne finner dere her «Opplæringsguide for nye bidragsytere»
b) Kompensasjon
I utgangspunktet er det ønskelig at dere behandler UT-frivillige som dere ville behandlet andre frivillige i organisasjonen. Det er fint å tilby:
- Kjøregodtgjørelse og gratis hytteovernattinger når de er sendt ut på oppdrag
- Mulighet til å bestille DNT-profilklær (egne UT-profilklær kommer kanskje på sikt)
- Lån av nødvendig utstyr — GPS, kamera e.l
c) Koordinering og fordeling av ansvarsområder
Det er opp til hver enkelt organisasjon å bestemme hvordan de ønsker å «fordele» ansvaret for sitt UT-arbeid. Det vanligste er å fordele ansvaret basert på:
Geografiske områder:
Den UT-frivillige får tildelt et spesifikt område (eller flere) hvor hen skal publisere og kvalitetssikre innhold.
Type tur:
Den UT-frivillige får tildelt en type tur (for eksempel fotturer i nærnatur) hvor hen skal publisere og kvalitetssikre innhold.
Ansvar ellers i foreningen:
En UT-frivillig får tildelt ansvar basert på det hen allerede gjør som frivillig i foreningen. Et hyttetilsyn kan for eksempel få ansvar for å vedlikeholde hyttene hen er tilsyn på på UT.no. En stifadder kan eksempelvis få ansvar for å skaffe nytt oppdatert GPX-spor og bilder fra rutene sine.
Kategori på UT:
En UT-frivillig får ansvar for en kategori på UT (hytter, ruter, turforslag og/eller lister). For eksempel kan foreningen rekruttere en frivillig som utelukkende jobber med kvalitetssikring og vedlikehold av organisasjons ruter og rutebeskrivelser på UT.
Kompetanse og ønsker:
En UT-frivillig får tildelt en oppgave som passer hens erfaringer, ønsker og kompetanse. For eksempel kan dette være en friluftsentusiast som jobber utelukkende med visuell forbedring (nye bilder og videoer) til både turforslag, hytter, ruter, lister og turmål.
d) Kommunikasjon og oppfølging av UT-frivillige
Å føle på tilhørighet kan være motiverende nok i seg selv for å bidra til frivillig arbeid på UT. Derfor oppfordrer vi alle UT-ansvarlige til å samle alle UT-frivillige på digitale og fysiske møteplasser.
Forslag til digitale møteplasser:
- Opprett et felles Team eller en Facebook-gruppe m. chat (e.l) for digital kommunikasjon
- Inviter de til UTs webinarer og webinarserier for UT-ansvarlige og UT-ambassadører tilknyttet DNTs medlemsforeninger
- Legg til UT-ambassadører og UT-frivillige i «UT - DNT» Teamet til Den Norske Turistforening
Forslag til fysiske møteplasser:
- Inviter til årlige eller halvårlige UT-workshops med fokus på kompetansedeling, idémyldring, innholdsproduksjon eller lignende
- Inviter UT-frivillige med på annet opplegg dere ellers arrangerer for frivillige i organisasjonen
5) Trenger dere hjelp til å komme i gang?
Vi hjelper dere gjerne med rekrutteringen! Ta kontakt med UT-redaksjonen på post@ut.no