Ruter som er klikkbare fra UT-kartet har en tilhørende (publisert) rutebeskrivelse i UT-admin. Det er hovedregelen. Les mer om hvordan du oppretter og publiserer en rute i UT-admin her.
Eksempel på klikkbar rute i UT-kartet
Jeg har publisert ruten, men den er fortsatt ikke klikkbar — hva nå?
Hvis ruten har en tilhørende rutebeskrivelse, men fortsatt ikke er klikkbar i UT-kartet kan det skyldes blant annet at:
1. Ruten nylig er publisert i UT-admin og/eller oppdatert
UT-kartet synker mot Kartverket sitt Norgeskart (turrutebasen) natt til hver mandag. Når du publiserer en rute i UT-admin blir den derfor ikke bli klikkbar fra UT-kartet før etter data-synkroniseringen mellom UT-kartet og Kartverket har funnet sted. Løsningen her er å vente til neste mandag og sjekke om ruten er klikkbar da.
2. Karsporet til ruten i turrutebasen samsvarer ikke med kartsporet i rutebeskrivelsen i UT-admin
Noen ganger oppdateres kartsporet til ruten i turrutebasen til Kartverket. Da vil kartsporet til ruten i UT-admin avvike fra kartpsoret til ruten i turrutebasen. Og ruten vil ikke lengre være klikkbar fra UT-kartet. Løsningen er å tegne inn kartsporet på nytt. Lagre, og vente til datasynkroniseringen skjer natt til neste mandag.
Eksempel: Fra Solheimstulen til Mårbu.
Her har det skjedd en oppdatering i kartverket sin turrutebase, som har ført til at kartsporet tegnet inn i rutebeskrivelsen fra UT-admin ikke samsvarer med den blå linken (kartsporet fra ruten i turrutebasen).
Løsningen var å tegne inn sporet på nytt og lagre endringene.
Dette gjøres ved å:
1) Klikk på «Fjern rute»
2) Tegn ruten på nytt
3) Vent til neste mandag. Da skal ruten være klikkbar. Noen ganger tar det to uker.