I denne guiden viser vi hvordan dere kan gå frem for å identifisere, utvikle og markedsføre konseptturer.
Konseptturer har økt i interesse blant turfolk de siste årene. Dette viser tall fra UTs toppliste sommeren 2024, hvor tre av de ti mest populære turene var konseptturer. Det er også en fin inngang til å bli medlem og kjent med DNTs kjernetilbud.
1. Hva er en konsepttur?
En konsepttur på UT er et gjennomarbeidet turforslag som går på eller via DNTs hytte- og rutenettverk. En konsepttur:
- Er ofte en langtur over flere dager (kan også være en dagstur)
- Kan både være en rundtur, eller gå fra A til B med forskjellige start- og sluttpunkt
- Kan være både sommer- og vinterturer
- Er gjennomtenkt og godt visuelt og tekstlig beskrevet
- Har et gjenkjennbart og fengende navn/«innpakning»
Eksempler på kjente konseptturer:
- Alle DNTs SignaTURer og Historiske vandreruter (NB: egen godkjenningsordning for utvikling av SignaTURer og Historiske vandreruter)
- Trekanten i Trollheimen, Trekanten i Rondane, Trekanten på Hinnøya m.fl.
Eksempler på mindre kjente konseptturer:
2. Hvordan identifisere konseptturer i ditt område
a) Se etter allerede etablerte langturer og hytte-til-hytte turer
Mange av dere har allerede turer publisert på UT som kan løftes frem og markedsføres som konseptturer. Se etter publiserte turforslag som går over flere dager — på eller via DNTs hytte- og rutenettverk.
NB: Ikke alle hytte-til-hytte turer trenger å bli løftet frem som konseptturer. Hvorvidt disse turforslagene som er brukt som eksempel her er ønsket som potensiell konsepttur er opp til DNT Sunnmøre og DNT Oslo og Omegn som sitter på kjennskap til området, rutenettverket og hyttene.
Eksempler på publiserte turforslag som kan løftes frem som konseptturer:
#1: Tredagerstur fottur i Sunnmørsalpene
https://ut.no/tur/118567/tredagerstur-fottur-i-sunnmrsalpene/kart#10.83/62.2457/6.6324
- Går utelukkende på DNT sitt rutenettverk
- Har gode parkeringsmuligheter
- Går hytte-til-hytte — på hytter med god kapasitet
- Rundtur i flott natur, med mulighet for forlengelse med topptur til fjelltoppen Slogen
For å gjøre denne turen til en typisk konsepttur kunne man for eksempel gitt turen et mer fengende navn — for eksempel «Slogen-runden», «Dronningruta» eller «En smak av Sunnmøre». I tillegg burde turforslaget oppdateres med nytt tekstlig og visuelt innhold, og videre markedsføres på foreningens egne kanaler.
#2: 3 dagers rundtur i Jotunheimen fra Leirvassbu
https://ut.no/tur/1112187566/3-dagers-rundtur-i-jotunheimen-fra-leirvassbu/kart#10.95/61.5036/8.1133
- Går utelukkende på DNT sitt rutenettverk
- Går hytte-til-hytte, to av hyttene er betjent (stort pluss)
- Rundtur i flott natur, men muligheter for å forlenge turen med flere dagsturer til topper i området
De samme anbefalingene gjelder for dette turforslaget. For å løfte turen som en typisk konsepttur kan turforslaget få et nytt fengende navn — for eksempel «Frittvilt-runden», «Tur/retur Leirvassbu» eller «Jotunheimen rundt». Turforslaget bør løftes visuelt og tekstlig — samt markedsføres på DNT Oslo og Omegns kanaler.
b) Hvordan identifisere nye konseptturer
Ting du kan se etter:
- En «smakebit» av en SignaTUR eller Historisk vandrerute — disse turene er ofte lange, kanskje det finnes en kortere versjon av turen som kan treffes frem som en egen konsepttur?
- Undersøk hytte- og rutenettverket ditt på UT-kartet — ser du noen potensielle langturer?
- Sjekk hyttebestilling, protokoller e.l — hvilke hytter bestilles ofte samtidig?
Eksempler på nye potensielle konseptturer:
(tegnet med Mine Turer i UT-kartet)
#1 «Storrunda i Langsua»
En potensiell konsepttur. En rundtur på DNTs rutenettverk via hyttene Storhøliseter og Storkvolbua i Langsua.
Link til «Mine Turer» (ikke synlig på UT.no): https://ut.no/delte-turer/1112192029
#2 «Trollrunda»
En potensiell konsepttur. En rundtur på DNTs rutenettverk via hyttene Trollstua og Gullsteinvollen på Nordmøre.
Link til «Mine Turer» (ikke synlig på UT.no): https://ut.no/delte-turer/1112192631
3. Utvikling og publisering av konseptturer på UT
Etter at du har identifisert hvor turen skal gå er det på tide å utvikle konseptet. Tenk på følgende:
1. Dobbeltsjekk kapasiteten
Før du starter med utviklingen av en ny konsepttur er det lurt å dobbeltsjekke;
- Tillatelser fra grunneiere
- Parkeringsmuligheter
- Kollektiv muligheter — kan dere for eksempel arrangere noe ekstra transport her på sikt dersom turen blir veldig populær?
- Natur- og miljøhensyn — er det et området som tåler økt besøk?
- Kapasiteten til hyttene og stiene
2. Gi turen et passende navn
Et bra navn er gjerne lett å huske og sier noe om turen. Spill gjerne på egenskaper ved turen som lengde, navnet på hyttene turen går via, topper i nærheten eller området. Eller en kombinasjon.
Eksempel på gode navn med begrunnelse:
Trekanten i Trollheimen: «Trekanten» indikerer at turen starter og slutter på samme sted (rundtur). Trollheimen indikerer at turen går i turområdet Trollheimen. «Trekant»-turer er ofte lettere å markedsføre da brukeren ofte har hørt om eller vært på lignende turer tidligere.
Romsdalsstien: Navnet er kort, og enkelt å huske. Navnet indikerer at turen går på sti, samt at den befinner seg i Romsdalen. Dette er en av DNTs SignaTURer.
Hardangervidda på tvers: Navnet gjenspeiler innholdet i turen og området turen går i. Her skjønner brukeren at turen ikke starter og slutter på samme sted. Navnet er enkelt og lett å huske.
3. Sørg for god fysisk merking, skilting og tilrettelegging
Det er fint å dobbeltsjekke at ruten er godt merket og tilrettelagt før man markedsfører en ny konsepttur som potensielt fører til økt trafikk på rutene.
4. Publisert turforslaget for konseptturen på UT
Husk å inkludere:
- Et detaljert kartspor (viktig å ikke slurve her, da blir kilometer og høydekurve feil)
- En god beskrivelse — inkludert en beskrivelse av dagsetappene dag for dag. Her er det fint å presisere lengde per dag, samt hvor lang tid hver dagsetappe er.
- Flere bilder av turen — både av etappene og hyttene
- Gjerne en video som skildrer turen
- Legg til relevante lenker — kanskje lenke til hyttene for å gjøre bestillingen enkel?
- Knytt de aktuelle hyttene, turmålene og rutebeskrivelser opp til turforslaget under «Langs Turen»
Husk å følge andre obligatoriske steg. Se alle i denne artikkelen «Sånn publiserer du turforslag»
4. Promotering og markedsføring av konseptturen
Tips til tiltak du kan gjøre for å øke synligheten:
- Legg til turen i aktuelle UT-lister. Send en e-post til post@ut.no dersom du ønsker at listen skal legges inn i den offisielle listen til UT «Anbefalte langturer i Norge».
- Lag en landingsside på DNT.no hvor du omtaler og promoterer turen
- Skaff nytt bilde- og videomateriale fra turen. Ta turen selv, eller engasjer en student, hyttetilsyn, praktikant eller lokal friluftslivsentusiast. Du kan også forespørre hjelp fra KOM-avdelingen til DNT Sentralt.
- Del turen på sosiale medier, i nyhetsbrev, fysiske hefter, kalendere osv
- Skap blæst med premier for gjennomføring av turen
Her er det mange muligheter!
5. Trenger du hjelp til identifisering og utvikling av konsept?
Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med UT-redaktør Veronica Solbak for en prat.